Playstation
Playstation är ett varumärke med en lång och spännande historia. Det började redan år 1994 när den allra första Playstation-konsolen hade premiär i Japan. Nästa år, 1995, var det Europas och Nordamerikas tur att få pröva på Playstation, men en och annan som ej kunde hålla sig importerade konsoler från Japan. Playstation var Sonys första egna konsol men många vet nog redan om att Sony hade en annan typ av Playstation-konsol på gång redan innan dess.
I början av 1900-talet höll Sony nämligen på som bäst med att planera och utveckla en Playstation-konsol tillsammans med Nintendo. Konsolen var ingen egen konsol utan en add on-pryl till Nintendos spelkonsol Super Nintendo. Med Sonys och Nintendos projekt som hade projektnamnet Playstation skulle man kunna koppla in en add on-pryl till sin Super Nintendo som skulle uppgradera konsolen och göra det möjligt att spela spel som låg på CD-skivor.
Fördelarna med CD-Rom var framför allt två. Dels kunde en CD-Rom skiva lagra mycket mera information, omkring 550 till 650 megabyte. En kassett till Super Nintendo hade ett betydligt mer begränsat utrymme på cirka 1-2 megabyte (Och Super Mario World, det första spelet som släpptes till Super Nintendo, ligger på ynka 4 megabit, vilket är en halv megabyte).
Värt att nämnas här är kanske även att en megabyte är åtta megabit och en byte är åtta bit. En bit är en etta eller en nolla. En byte består av åtta olika bits, till exempel 11010011, och en byte är den information som behövs för att det ska bli ett tecken som en dator kan tolka. Men nog om binär kod för ögonblicket.
Nämnas bör kanske även att med tiden när det blev billigare med data på kassetter växte utrymmet på Super Nintendos kassetter till så pass mycket som 24 eller 32 megabit, alltså 3 eller 4 megabyte.
Mer utrymme ger nya möjligheter till bättre grafik och ljud bland annat.
Den andra anledningen till att vilja gå över till skivor är produktionskostnaderna. Att trycka CD-skivor var billigare än att göra kassetter, och de tog mindre plats vilket gjorde att kostnaderna för lager också minskade.
Något samarbete mellan Nintendo och Sony blev det dock aldrig. Sony gick vidare med spelkonsolplanerna på egen hand och det blev en oväntad succé- Nintendo och Sega föll på eget grepp. Segas CD-rombaserade konsol, Sega Saturn, som också släpptes i Japan 1994 och i väst 1995 var för dyr, krånglig att utveckla spel till och var sämre på att hantera 3D-grafik än Sonys Playstation. Nintendos konsol Nintendo 64 blev försenad och släpptes först sommaren 1996 i Japan, hösten 1996 i USA och våren 1997 i Europa. Dessutom byggde den på kassetter, inte CD-romskivor och blev med Nintendos mått mätt ett misslyckande. Playstation däremot blev den dittills mest sålda konsolen någonsin och Sony fick en marknadsandel på 70 procent inom ett par år.
Några av succéspelen var racingspelet Gran Turismo, det udda musikspelet Parappa the Rapper som såg ut som något som någon skrivit ut med Printer tack vare papperslooken, rollspelet Wild Arms samt det spännande plattformsspelet Ape Escape.