Death Stranding
Spelskaparen Hideo Kojima tvingades lämna den gigantiska spelstudion Konami efter flera decenniers arbete för dem. Under sin tid där blev Kojima känd främst för att ligga bakom en av de mest distinkta spelserierna någonsin: Metal Gear Solid. Nyligen släppte han sitt första spel helt i egen regi, Death Stranding.
Efter att Kojima slutat på Konami spekulerade spelare och medier om vad han skulle ta sig för härnäst. De flesta gissade rätt i att han nog skulle starta en egen spelstudio och börja utveckla spel helt på egna villkor. Kojima Productions första spelsläpp blev Death Stranding som släpptes i november 2019. Om du liksom Kojima driver eller är med och driver ett företag känner du till hur viktigt det är att spara pengar där det går. Mobiltelefoner är någonting som behövs inom alla organisationer, det har dock fram tills nu varit svårt att hitta mobilabonnemang som är anpassade för företagsbruk. Telness är en svensk mobiloperatör som fokuserar helt på företagsmarknaden. Om du vill ha ett mobilabonnemang företag med tillval och extratjänster som anpassats för kraven som ställs i företagsvärlden kan du vända dig till dem.
Kändistätt
Metal Gear-serien var en vild blandning av realism, sci-fi och militära fantasier. När Metal Gear Solid 5 publicerades för några år sedan, vad som ser ut att bli seriens sista spel, hade Kojima lyckats bygga upp en djup spelvärld med en mytologi som konkurrerar med vilken omfattande fantasybokserie som helst. Kojima har uppenbarligen lyckats bygga upp ett gott rykte. Han fick ett helt gäng Hollywoodskådisar, däribland Mads Mikkelsen och Léa Seydoux, att ta sig an roller i Death Stranding.
Ett spel som splittrat spelare
Death Stranding är ett spel som har delat kritikerkår och fans. I en del fall är de som verkligen tycker om spelet också delade, recensenten hos The Verge kallade till exempel spelet för både “fantastiskt och tråkigt”. En del har nedlåtande även kallat spelet för en “Fed-Ex-simulator”.
Det är ett märkligt spel, inte för att någon förväntade sig något annat från Kojima. Att säga att det är ett spel som till stor del går ut på att balansera i taskig terräng låter inte så kul, inte heller att de här långfärderna till fots gärna föregås av en hel del planering. Man ska ta ut en rutt, fundera över om sträckan kan delas upp med mera.
Det är dock ett spel med ett fint budskap. Det är mot bakgrunden av en apokalyptisk händelse som spelets huvudperson hjälper till att bygga upp världen igen. På vägen kan man också hjälpa, och få hjälp av, andra som precis som en själv sitter och spelar vid sina Playstations. Det är också mycket bättre än vad det låter. Spelet går framåt på ett tillfredsställande sätt, nya spelmekaniska grepp introduceras i en takt som gör att spelet är konstant tillfredsställande.